צפה בהכל

מה ההבדל בין אבקת חלב נכרי לחלב נכרי?

בגזרת השוקולדים והגלידות, גם כאלו שאינם מיובאים מחו"ל, יש שוקולדים רבים ללא כשרות בד"צ או מהדרין עם הכיתוב – כשר, מכיל אבקת חלב נכרי. מזה חלב נכרי ובמה שונה הדין שלה מדינו של האבקת חלב הנכרי עצמו?

חלב עכו"ם

חלב נכרי או חלב עכו"ם הינו חלב שנחלב על ידי גוי ללא נוכחות ופיקוח של יהודי בעת החליבה. חכמינו זכרונם לברכה קבעו איסור אכילה (אך לא הנאה) על חלב זה מהחשש שמא הגוי יערב בחלב מהבהמה הטהורה -כבשה\פרה\עז חלב מבהמה טמאה- חזירה\נאקה\כלבה. חלב נכרי יחשב כזה רק אם לא היה פיקוח יהודי בעת החליבה. הפיקוח לא צריך להימשך בכל זמן החליבה אלא יכול להיות לסירוגין ,עצם הנוכחות של היהודי מהווה "איום" מספיק על הגוי כך שלא יערב חלב טמא מחשש להפסיד את כספו, ולכן חלב כזה שהיה תחת פיקוח של יהודי ייחשב כחלב ישראל. 

מהות האיסור-משום חשש או גזירה?

ישנה מחלוקת בהבנת דברי חז"ל, האם האיסור על חלב נכרי בשונה מחלב ישראל הוא משום חשש או משום גזירה.

אם מדובר בגזירה אז בכל מצב גם כשכבר הוסר החשש החלב אסור. למשל מעצם העובדה שחלב פרה זול היום בהרבה מחלב של חיות טמאות, או חלב של גוי שאין ברשותו חיה טמאה. אם הגזירה היא משום חשש אז יש מקום לשקול מצבים בהם החלב יהיה מותר.

חלב עם פיקוח של המדינה

הנוהגים היתר בסוגיית חלב נכרי מסתמכים על העובדה שבמדינות מערביות חל פיקוח על המחלבות ועל המוצרים אותם הם משווקים. גוי שימכור חלב מסוים אך יערב חלב אחר יקבל קנס גדול ומכאן שעצם הפיקוח הממשלתי ימנע ממנו לערבב חלב טמא בחלב מהבהמה הטהורה. הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת אגרות משה מתיר שתיית חלב "נכרי" במדינות עם פיקוח על החלב מהסיבה הזו. אך יש לסייג ולומר כי במקום אחר כתב כי מדובר בהיתר לשעת הדחק ולא למצב בו יש מעט הפסד כספי וכן כתב שראוי להחמיר בעניין ואין זו יוהרה. 

אבקת חלב נכרי

לגבי אבקת חלב נכרי השאלה האם מדובר בחשש או בגזירה עולה גם כן.

ידוע שאבקת חלב מופקת מחלב פרה כיוון שייצור אבקת חלב מחלב פרה הוא הזול ביותר. כלומר גם כאן אין חשש שיהיה חלב המעורב בחלב טמא ואין צורך אפילו להסתמך על הפיקוח של המדינה.

בשונה מחלב נכרי, לעניין אבקת חלב נכרי יש מקום לדון גם בנושא הגזירה. בזמנם של חז"ל לא הייתה אבקת חלב ועל כן יש מקום לומר שגזירת חכמינו זכרונם לברכה הייתה רק על חלב ולא על אבקה. מסיבה זו הציבור הרחב ראה  מקום להקל באבקת חלב נכרי יותר מאשר בחלב נכרי עצמו.

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button